Опитайте приставката на Lekuvai.bg за Google Chrome. С нея получавате в реално време най-актуалните новини директно в браузъра.
  • Днес: понеделник, януари 16, 2017

Храносмилателни проблеми и как да се справим с тях? (интервю с д-р Райна Стоянова)

12321231_895917007191754_5078096139152463103_n
февруари24/ 2016

Въпрос: Какво подобрява храносмилането? 

  • Оплакванията от храносмилателни проблеми, като подуване на корема,разстройство, запек, болки или колики са чести в лекарската практика и са голяма пречка в ежедневните дейности на пациентите. Отказването от захарта и рафинираните въглехидрати понякога е достатъчно, за да се почувстваме по-добре.
  • Захарта и рафинираните въглехидрати имат способност да предизвикват подуване на корема, те стимулират растежа на нездравословните бактерии в червата. Освен всичко, излишната захар може да е сериозен фактор за покачване на теглото, промени в настроението, а също да допринесе за развитието на диабет. Ограничаване на глутена от ежедневното меню значително подобрява храносмилателните процеси. Това важи с особена сила за хора, които страдат от възпалително заболяване на червата като болест на Крон или улцерозен колит. Премахването на глутена има много добър ефект и при симптоми като газове, подуване на корема и запек. Глутен съдържат зърната на пшеницата, ръжта и ечемика – те може да се заместят с продукти от кафяв ориз, киноа и царевица.hranosmilane

Храненето с пробиотични храни, които съдържат полезни бактерии може да помогнат при лечение и превенция на диария, запек, газове и подуване на корема .

Изключително важно е също така да се избягва преяждането. Основните храносмилателни оплаквания от преяждане са киселини и усещането, че стомахът е неприятно пълен. Преяждането може да доведе до подуване на корема, диария и запек, да не говорим за покачването на теглото като здравословен и естетически проблем.

burger-mania3

 Въпрос: Как трябва да се съчетават храните, за да се стигне до оптимално абсорбиране на хранителните вещества?

С храната в тялото навлизат различни вещества. За тяхното усвояване са необходими няколко вида храносмилателни ензими: протеазата разгражда протеините, амилазата – скорбялата, липазата – мазнините, а лактазата – млечната захар. Част от тях се синтезира в организма, при което се изразходват собствените му химични и енергийни ресурси. Друга част се набавя от някои храни – пресните сурови плодове и зеленчуци, накиснатите и покълнали ядки и семена, ферментиралите храни, пчелния мед, суровото мляко и др. Готвените храни не могат да служат за тази цел – ензимите се разрушават от топлината. Далеч преди температурата на кипене, още при 54°С, всякаква активност на ензимите се преустановява. Консервиране, печене, задушаване, пържене, пастьоризиране на млякото, микровълнова печка – всичко това убива ензимите. Храносмилателните ензими се отделят в точно определени количества и в определено време. За различните храни са необходими различни храносмилателни секреции. За въглехидратите са необходими ензими, разграждащи въглехидратите, докато за протеините – ензими, разграждащи протеините и т. н.

Познаването на храносмилателния процес е накарало здравните специалисти да препоръчват правилно комбиниране на храните, правилата за което следват накратко:

urkjh

  • Не приемайте концентрирани протеинови и концентрирани въглехидратни храни на едно и също хранене. Това означава да не ядете ядки, месо, яйца, сирене и други протеинови храни едновременно с хляб, зърнени храни, картофи, сладки плодове, кейкове и т. н. Захарта до голяма степен възпрепятства отделянето на стомашен сок и определено забавя храносмилането, а ако се приема в големи количества, може да потисне стомашната активност.
  • Не комбинирайте мазнини и протеини.Това означава да не използвате сметана, масло, олио с месо, яйца, сирене, ядки и т. н. Мазнините потискат действието на стомашните жлези, като забавят отделянето на стомашни сокове и пречат на отделянето на правилните стомашни сокове за месо, ядки, яйца и др. протеини. мазнините могат да намалят изцяло стомашния тонус повече от 50%.
  • Не яжте кисели плодове с протеинови. Това означава, че портокали, домати, лимони, ананас не трябва да се консумират с месо, яйца, сирене или ядки. Киселите плодове сериозно пречат на смилането на протеините и се получава гниене. Въпреки че не представляват несмилаема комбинация, млякото и портокаловият сок далеч не са най-доброто съчетание на храни. Портокаловият сок и яйцата са още по-неподходяща комбинация.
  • Не приемайте въглехидратни и кисели храни на едно хранене. Не яжте хляб, ориз или картофи с лимони, портокали, грейпфрут, ананас, домати или други кисели плодове. Това се дължи на факта, че ензимът птиалин е активен само в алкална среда; той се разрушава дори и от слаба киселина! Плодовите киселини не само пречат на смилането на въглехидратите, но и причиняват ферментация. Оксаловата киселина например, разредена едно към десет хиляди, напълно блокира действието на птиалина и има достатъчно оцетна киселина в чаена лъжичка винен оцет, за да попречи на храносмилането в устата. Известният диетолог Д-р Пиер Дюкан (Pierre Dukan) казва: „Много хора, които не могат да ядат портокали по време на хранене, извличат голяма полза от консумацията им 15 до 30 минути преди хранене.“
  • Не комбинирайте домати с нишестени храни. Доматите също никога не трябва да се комбинират с нишестени храни, тъй като комбинацията на различни киселини в домата, които се засилват при готвенето, силно противодейства на алкалното смилане на нишестето.Домати могат да се ядат със зеленолистни зеленчуци и мазни храни. Всичко това потвърждава становището на хората, които твърдят, че не могат да ядат портокали и грейпфрут, причиняващи отделянето на панкреатичен сок и храносмилателни ензими за разграждането им. В случаите, когато има свръхкиселинност на стомаха, възникват големи трудности при смилането на скорбялата. Настъпва ферментация и отравяне на тялото, последвано от доста голям дискомфорт. Това се дължи на факта, че храносмилането на въглехидратите (нишесте и захари) и на протеините е толкова различно, че когато те се смесят в стомаха, взаимно си пречат за храносмилането. Киселинният процес и алкалният не могат да се осъществят едновременно в стомаха. Не след дълго те изобщо не могат да продължат, тъй като повишаващата се киселинност в стомаха напълно спира смилането на въглехидратите. За най-ефикасно храносмилане е необходимо да се храним така, че най-малко да затрудняваме храносмилането.
  • Не яжте мляко с други продукти в едно хранене. Най-добре е млякото да се приема самостоятелно или неговата употреба да се избягва. То е естествена храна за всички бозайници, като всеки вид създава мляко, което е специално пригодено за нуждите на малките. По принцип малките трябва да приемат млякото самостоятелно, а не в комбинация с други храни. Млякото не се смила в стомаха, а в дванадесетопръстника, тъй като стомахът не отделя секреции. Употребата на кисели плодове и мляко не създава проблеми и не пречи на храносмилането.3226_300Въпрос: По какъв начин се засилва метаболизмът?
  • Има няколко основни правила за забързване на метаболизма. На първо място- не пропускайте закуската. През нощта тялото е било в покой и сутринта то се нуждае от пресни сили за старт на деня и за засилване на процесите, протичащи в него. Не гладувайте! Неправилната диета и гладуването могат да ви докарат само главоболие. Хранете се здравословно, по малко, но често, вместо да подлагате организма си на гладуване. Хапвайте повече храна преди обяд. Когато дойде време за лягане, организмът започва да работи на по-ниски обороти.
  • Пийте студени напитки– вода, чай, кафе. Прибавяйки лед към водата, вие карате тялото си да работи по-усилено, за да затопли течността. Това от своя страна засилва метаболизма и обмяната на веществата. Кофеиновите напитки и чаят също работят в тази посока.
  • Движението, разбира се, е много важно за доброто функциониране на метаболизма. Не е задължително да се потите по 5 часа във фитнеса, за да кажете, че сте се раздвижили. Дори и сами- една разходката всеки ден ще ви гарантира добра обмяна на веществата.

  Въпрос: Други причини за констипация? Zapor

  • Констипацията може да бъде предизвикана от: физиологични фактори, като напреднала възраст и липса на физическа активност; хормонални промени по време на бременност и менопауза; значителна липса на движение, особено при възрастни хора, тежка дехидратация (обезводняване); както и психологически фактори, като стрес или притеснение; пренебрегване на спешната нужда да се отиде до тоалетната.
  • Някои лекарства, като например обезболяващи, антиацидни, антидепресанти и лекарства за лечение на високото кръвно налягане също могат да доведат до запек;
  • Някои заболявания, като хипотиреоидизъм (състояние, при което има понижена функция на щитовидната жлеза и тя не произвежда достатъчно тироидни хормони), диабет, болест на Паркинсон и други неврологични заболявания.
  • Жените страдат от констипация по-често от мъжете, както и по-възрастните хора, страдат по-често от младите. При много жени проблемите, свързани с констипацията, се задълбочават с напредване на възрастта и по време на различни етапи от живота. Женските полови хормони са показали, че имат ефект върху движението на мускулите на колона. Въпреки че, жените често съобщават за промени в храносмилателната дейност по време на менструалния цикъл. Неотдавна се установи, че ролята на половите хормони, по отношение на промяната на функцията на червата, по време на менструалния цикъл, е минимална. Единственото изключение е по време на бременност, където е ясно доказано, че има връзка между половите хормони и констипацията.
  • Въпрос: В съвременното общество много често се стига до преяждане. Особено по празниците. Бихте ли дали някои практични съвети за справяне с преяждането, както и за неговото предотвратяване?sezonut-na-preyajdaneto-3726-636x0
  • По време на празници трапезите изобилстват от изкушаващи ни храни и питиета. Опитайте да се ядете бавно и по-малко, да сдъвквате всяка хапка и дори да опитате от всички специалитети на масата, да не прекалявате с количествата им. Ако започнете вечерта с предястия в 9 часа и завършите в 5 сутринта, то безспорно на утринта ще се чувствате недобре. Стомахът не може да преработи храната, защото биологичният му часовник е обърнат. Тогава стомахът смила бавно храната и забавя метаболитните процеси. Придържането към правилата на здравословно хранене в празничната вечер е изключително трудно и е нещо, което се учи с времето – празник след празник.Празничната вечеря е празник за душата, а не за стомаха. Ако не успеете, не го преживявайте – направете разтоварващ ден и отново опитайте на следващия празник.
  •  Въпрос: Какво, според Вас, е оптималното времево отстояние между храненията и защо?
  • Според правилата на здравословното хранене е добре да има 4 часа разстояние между отделните хранения. Това е и необходимото време за да се евакуира храната от стомаха и да можем да изпитаме отново чувство за глад без да сме освирепели. По този наин се поддържат и постоянни нива на кръвната захар, без да има големи пикове и спадове.
  •  Въпрос: Какви, според Вас, са най-честите и най-съществени грешки в храненето, които допускат пациентите Ви?12321231_895917007191754_5078096139152463103_n
  • Една от най-честите грешки, които допускат хората, желаещи да се вталят, това е гладуването и подлагането на драстични монодиети, които изтощават метаболизма, водят до йо-йо феномен и в крайна сметка далеч не постигат бленуваната цел. Тази грешка, повтаряна многократно, затруднява и моята евентуална намеса. Друга често срещано грешно поведение е отказът от търсене на причината за напълняване в по-голяма дълбочина. Пациентите често резистират и смятат, че посещението при „диетолог“ е свързано само с изграждането на магически хранителен режим. Напротив, необходими са множество изследвания, сътрудничество от страна на пациента и понякога лекарствена намеса, за да се повлияе причината и отслабването да се случи по физиологичен начин.
  •  Въпрос: Какви храносмилателни смущения трябва да индикират на пациента, че е необходима лекарска намеса?
  • Всички храносмилателни нарушения е добре да бъдат консултирани и лекувани своевременно. Потдуването, чувството за дискомфорт, киселините, газовете, запека и диарията и т.н. могат да бъдат както временни храносмилателни нарушения, така и индикации за по-сериозни проблеми.
  • Въпрос: Каква трябва да бъде нормалната дневна физическа активност, за да е оптимална за храносмилането?weekend from Dr. Rayna Stoyanova
  • Оптималната дневна физическа активност е индивидуална, сиреч различна за всеки. Зависи от възраст, пол, тегло, професия и т.н. Обобщено може да се каже, че 10 хиляди крачки са необходимият минимум. Средностатистическият възрастен преминава около 5 – 6 000 крачки на ден. Увеличаването на ежедневното движение с допълнителни 30 минути бързо ходене ще ви докара еквивалента на още 7 – 8 000, което е напълно достатъчно да изпитате предимствата на ходенето.