Опитайте приставката на Lekuvai.bg за Google Chrome. С нея получавате в реално време най-актуалните новини директно в браузъра.
  • Днес: четвъртък, декември 14, 2017

Какво е креатин, колко важен е за здравето ни

ноември22/ 2017

За какво се използва?

Креатин е една от съставките в менюто на атлети, които са ангажирани със силови спортове. Всъщност това е композиция от аминокиселини – аргинин, метионин и глицин (bb-team.org).

Креатинът се набавя чрез прием на хранителни добавки, но той е и естествена съставка на човешкия организъм. Всяко тяло на възрастен човек продуцира и съдържа около 120 г креатин.

Функцията на коментирания креатин е свързана с осигуряването на “гориво”, на енергия за клетките.

Приемът на креатин под формата на хранителна добавка доставя повече енергия на организма и подобрява издръжливостта му. Съдейства за нарастване на мускулната маса и предпазва от изтощение и възпалителни процеси след прекомерно натоварване със силови тренировки. Оптимизира когнитивните способности и успешно подпомага поддържащата терапия при дегенеративни заболявания като паркинсонизъм и мускулна дистрофия.

Какво прави креатин + протеини?

Комбинацията креатин + протеини е позната като вариант за по-ефективно усвояване на хранителните добавки (proteinfo.ru). Креатин – това е източникът на допълнителна енергия при интензивен спорт с висок разход на сили. Протеините са градивен елемент, възможност за бързо изграждане на нови мускулни клетки и нарастване на мускулната маса.

Паралелният прием на креатин и протеини поддържа здравословен енергиен баланс, насърчава възстановяването на мускулите и прави пълноценни силовите тренировки. Двата компонента се приемат в дози и по схема, която е добре да бъде консултирана със специалист. Много често креатин се приема преди тренировки, а протеини – след тях.

Откъде се взима

Креатин може да се купи онлайн или от специализиран магазин/щанд за подобен асортимент. Добре е преди да похарчите пари за креатин да се консултирате със своя фитнес инструктор какво точно да си вземете, тъй като пазарът е доста щедър в това отношение (fitness1.bg).

Видове креатин, действие и цена

креатин

Могат да се изброят поне 20 вида креатин – различни в зависимост от съдържанието на водещия компонент в проценти, както и от подбора на допълнителните съставки. Най- популярен и най-достъпен е креатин монохидрат, който съдържа 88% чист креатин (lubomirivanov.com). Само продуктът анхидрид креатин е с по-високо съдържание на креатин, около 94%, но е доста по-скъп и не може да се усвоява пълноценно.

При останалите видове (например ди- и три-креатин малат, креатин фосфат, креатин етил-естер, креатин пируват, магнезиев креатин и др.) съдържанието на моно креатин е не повече от 60%. За начало на режим с креатин обикновено се препоръчва формата креатин монохидрат.

Цената на креатин монохидрат е средно около 50 лв за килограм, но в зависимост от марката може да е и двойна (silabg.com).

Как да познаем най-добрия?

Най-добър креатин не е непременно най-скъпият. ProLab, Genesis Nutrition, Universal – различните марки си имат фенове и за всеки собственият избор е най-добрият (bb-team.org). Важно е да се опита и да се установи кой влива най-осезаемо в тялото ни необходимата енергия.

Прием

Макар да е най-изследваната хранителна добавка, коментираният креатин все още поражда различни въпроси и провокира спорове. Много хора считат, че е нормално той да се приема преди силови натоварвания и тренировки – логично, след като е източник на богата клетъчна енергия (bb-team.org).

Не са малко и онези, за които е без значение кога точно в рамките на деня ще бъде приеман креатин. Въпросът е това да става редовно и дозировката да е правилна. Популярна е например схема, която препоръчва зареждане с по 20 г на ден в продължение на 6 дни, след което се прави поддържане с по два грама дневно.

Креатин се приема редовно, но не и непрекъснато – доказано е, че рано или късно организмът достига момент на насищане с креатин. Откажете се от самодейност в тази посока и се консултирайте със специалист – както за дозирането, така и за продължителността на приема на креатин. Най-често се практикуват 10-12 седмични програми с пауза, но вашият вариант трябва да бъде съобразен с индивидуалните характеристики и целите ви! Да не забравяме, че приемът на креатин причинява задържане на вода в мускулите и че това изисква спазване на компетентен режим!

Креатин монохидрат или кре алкалин?

Креатин монохидрат, както вече стана дума, е най-популярната форма на хранителните добавки с креатин. Препоръчва се като стартов продукт и е на достъпна цена, има високо съдържание на моно креатин и добър процент от него се усвоява пълноценно.

Кре алкалин е хранителна добавка от нов тип, която позволява висока степен на усвояване на поетия креатин; счита се, че е 10 пъти по-ефективен от креатин монохидрат (silabg.com). Не причинява подуване и задържане на вода в мускулите; не се трансформира в креатинин – компонент, който затруднява бъбречните функции. Приема се в по-малки количества от креатин монохидрат и не провокира стомашен дискомфорт. Не е необходима фаза на зареждане с високи дози.

Креатин хидрохлорид

Този вариант представлява комбинация от креатин и хидрохлоридна сол – идеята е да се постигне по-бърза и пълноценна усвояемост в сравнение с креатин монохидрата. Твърди се, че това наистина е така и че транспортирането на молекулите креатин до мускулните клетки става почти светкавично благодарение на хидрохлоридната сол (bodyconstructor.com).

Практикували твърдят, че ефектът от 1.25 г креатин хидрохлорид е равен на този от 5 г креатин монохидрат. Неприятното е, че новият продукт е няколко пъти по-скъп от базовия.

Креатин фосфат

Креатин фосфатът е още един креатинов продукт с фосфатна връзка – подробност, която увеличава бързината на усвояване и прилив на енергия (creatine-bg.com). Бързото възстановяване на изразходваните сили е желано от немалко хора, занимаващи се активно със спорт и бойни изкуства. Още един детайл е това, че чрез креатин фосфат няма задържане на вода и подуване, а истинско добавяне на мускулна маса.

Креатин етил естер

Креатин етил естер е друг вариант на подобрена хранителна добавка, който не причинява задържане на вода, усвоява се бързо и не се нуждае при прием от цикъл на зареждане (както е при креатин монохидрат).

Препоръчва се прием под формата на капсули, тъй като вкусът на продукта е доста неприятен (silabg.com). Комбинира се успешно с таурин и бета аланин.

Добавката креатин глутамин таурин

Тази комбинация 3 в 1 дава възможност за бързо възстановяване след силови натоварвания. Приемът под формата на прах/пудра е предпочитан пред капсулите заради по-бързото усвояване и въздействие. Увеличават силата, съдействат за нарастване на мускулната маса (fhl.bg) .

Добавката три креатин малат

Три креатин малат е композиция, съставена от креатин монохидрат и ябълчена киселина (fitneshrani.com). Приемът й осигурява прилив на енергия и бързо възстановяване. Под въздействието на креатин монохидрат се увеличават мускулната маса и теглото; подобряват се концентрацията и паметта, оптимизира се работата на сърдечно-съдовата система.

Ябълчената киселина създава оптимално добри условия за поддържане на енергийния баланс в организма. Три креатин малат може да се взема преди всичко от активно спортуващи. Приемът му в ниски дози може да подобри качеството на живот у възрастни потребители с намалена двигателна активност.

Креатинкиназа: норма и референтни стойности

Креатинкиназа е ензим, чиито стойности са показателни за сърдечното здраве. Обикновено в кръвта те са ниски, но примерно при инфаркт настъпват деструктивни промени в мускулните влакна и въпросният ензим се освобождава в по-високи дози (framar.bg). Повишената креатинкиназа е тревожен сигнал за здравословното състояние на сърцето.

Изследване за стойностите на креатинкиназата има смисъл при съмнения за инфаркт, след поставяне на байпас или коронарография – за да се потвърди нормалното функциониране на сърдечния мускул.

Нормата за креатинкиназа е приблизително 200 U/L за мъже и 180 – за жени. При инфаркт може да нарасне до 10 пъти в рамките на 5-6 часа след събитието (health.bg). Леферентните стойности се обявяват за всяка лаборатория и зависят от прилаганата технология и наличната техника. Формулата е “от” “до”, параметрите на считаните за нормални стойности. Така за astralab.free.bg референтните стойности са 26-140 за жени и 38-174 за мъже.

Диета и билки за лечение на висок креатинин

Високите стойности на креатинина са сигнал за болестни промени в сърдечно-съдовата и отделителната система. Спазването на диета е едно от условията за контрол, за нормализиране на въпросните стойности – това е валидно и за случаите с медикаментозно лечение на основното заболяване (puls.bg).

Диетата в подобни случаи трябва да е с ниско съдържание на белтъчини заради азотното им съдържание. В същото време е важно организмът да получава достатъчно аминокиселини. Обикновено се препоръчва ограничаване на животинските протеини и преход към вегетарианско меню, като потребностите от аминокиселини се задоволяват с добавки от типа на „Ketosteril“ . По-добре е да не се консумират богати на калий храни като кайсии, банани, картофи.

Народната медицина препоръчва високият креатинин да се смъква с отвара от чемшир. Приготвя се така:

* В 450 г вода се кипват две супени лъжици чемшир – клонки и листа. Вари се около пет минути, след което се оставя да изстине около час и се прецежда. Пие се два пъти дневно – сутрин и вечер, на гладно. Може да се пие продължително, като дозата се увеличава и може да достигне до 1 литър дневно. При предозиране се получава разстройство (desant.net).

Други полезни билки при описаните проблеми са шипки, глухарче, корени от кисел трън, боровинки – черна и червена.

 

Влез сега в най-бързо развиващата се здравна група в България.
Сподели своя опит!!! Присъедини всички свои приятели във "Фейсбук"
loading...
loading...