Опитайте приставката на Lekuvai.bg за Google Chrome. С нея получавате в реално време най-актуалните новини директно в браузъра.
  • Днес: вторник, октомври 22, 2019

Кои са фазите на съня и как да спим по-добре

март09/ 2016
фазите на съня и как да спим по-добре" data-essbisHoverContainer="">

Сънят доказано е състоянието, от което тялото ни се нуждае най-много след въздуха. Ако тялото не може да си почине ефективно, то не може да работи правилно. Сънят си има и няколко различни фази, или по-точно две. Едната се нарича ортодоксален сън или бавен сън, а другата – парадоксален сън, или бърз.

фази на съняБавният сън от своя страна също се състои от различни стадии. Първият стадий не напразно се нарича дрямка. По неговото време започва постепенното навлизане в съня и откъсване от действителността. Очните ябълки съвсем бавно започват да се въртят. Вторият стадий е времето, по което се наблюдават т.нар. „сънни вретена”. Има и трети стадий, по времето на което се увеличават въртеливите движения на очните ябълки, а четвъртият стадий и последният вече се нарича дълбок сън. По време на бавният сън като цяло дишането е по-дълбоко и забавено. Кръвното налягане тогава се понижава, а също така се намалява и кръвоснабдяването на мозъка. Според изследователи по времето на този сън именно започва възстановяването на физическите сили на организма и също така се извършва и синтеза на белтъци.

Именно през парадоксалният, дълбок сън, започват да се появяват и сънищата. Този сън настъпва между 45 и 90-та минута след като човек е заспал. Този сън е по-дълбок от бавния сън. Сомнамбулизма и бълнуването се наблюдават именно в тази фаза на съня. По времето на дълбокия сън се отстранява умората и напрежението, започва да се подрежда и информацията и съхраняването й в паметта, формира се дълготрайна памет.

Бавният сън е този, който изразходва от времето за сън около 70-80%, а бързият – 20-30. Колкото и някои са смятат, че могат да наваксат недоспиването нощем с дневен сън, то последният изобщо не отговаря за бодростта и възстановяването. Затова и се казва, че дневният сън не е пълноценен, както нощният.

Ако пък заспиването ви е трудно и дълго време се въртите в матрака си, а понякога ви навестяват и кошмари, то тогава вероятно имате смущения на съня, които се наричат повърхностен сън. При него преобладава бързият сън, а бавният е с по-краткотрайни стадии. Този сън е свързан с чести събуждания и не дава необходимата почивка на организма пише zdrave.ws.

Влез сега в най-бързо развиващата се здравна група в България.
Сподели своя опит!!! Присъедини всички свои приятели във "Фейсбук"
Етикети:сън, фази
loading...